Dårligt psykisk arbejdsmiljø får tusindvis af medarbejdere til at blive hjemme fra arbejdet. Dette koster virksomhederne millioner af kroner årligt. Især landets kommuner er hårdt ramt af sygefravær, hvor de oplever op til 50% større sygefravær end private virksomheder.
Et fælles problem
Stress rammer individuelt, men skal løses i fællesskab. Ofte oplever den stressramte medarbejder, at der ikke er balance mellem ressourcer, krav og forventninger.
På en arbejdsplads vil stress ofte påvirke samarbejdsklimaet. Møder vil blive aflyst, aftaler overholdes ikke, opgaver udføres overfladisk eller slet ikke, der er ofte dårlig stemning, og et stigende sygefravær vil opstå.
Cheferne spiller en nøglerolle i arbejdet med at sætte fokus på stress og manglende balance. Cheferne kan holde samtaler med den stressramte for at finde ud af, hvordan medarbejderen kan fortsætte sit arbejde og hvad virksomheden kan gøre for at hjælpe. Det er lederne der har indflydelse på de faktorer, der er afgørende for trivsel, og det er lederen, der skal skabe rammerne for et godt arbejdsmiljø.
Færre sygedage derhjemme
Ofte bliver de stressramte derhjemme, til de er helt raske. Men jo længere tid man er væk fra arbejdspladsen, jo sværere bliver det at komme tilbage. Derfor er det op til lederen at sætte fokus på et godt arbejdsmiljø. Dette er ikke kun til gavn for den stressramte, men overordnet tyder et lavt sygefravær ofte på en god arbejdsplads.
Redskaber
I arbejdet med stress er der flere redskaber ledelsen kan benytte, heriblandt stresspolitikker, medarbejderudviklingssamtaler (MUS), omsorgssamtaler, motionstilbud, prioritering af arbejdet m.v.
En stresspolitik kan blandt andet indeholde: virksomhedens holdning til stress, hvem har ansvaret for at forebygge og håndtere stress, hvornår og hvordan gribes der ind, og hvordan følges der op på den stressramte.
Lær at håndtere stress
Probana Management tilbyder SMK–uddannelsen (Stress Management Konsulent), som bl.a. arbejder med stresspolitikker. Som deltager på SMK–uddannelsen bliver du introduceret til konkrete værktøjer, metoder og processer, der omgående kan reducere stress i virksomhederne.
Stress management konsulent uddannelsen bygger på de centrale områder inden for moderne filosofi og stressteori og vil give dig en solid teoretisk indføring i stress som samfundsmæssigt fænomen samt en række praktiske redskaber til at genkende, håndtere og afhjælpe stress i eget såvel som andres arbejdsliv.
Se nærmere på http://www.probana.com/smk
Læs mere her
tags: politi, uddannelse, virksomhed, arbejdsliv, stress, arbejdsmiljø, Probana, Management, medarbejderudvikling, miljø, værktøj,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar