torsdag den 12. juni 2014

Uddan krop og sanser på Flakkebjerg Efterskoles performancelinje

Flakkebjerg Efterskole er ved at have sat holdet til skoleåret 2014/15 – i år med særligt fokus på at tiltrække nye elever til deres Performancelinje. Her tager undervisningen udgangspunkt i elevernes evne til at vende verden på hovedet gennem en æstetisk forening af kognitiv og kropslig intelligens, og de udfordres i at bevæge sig mellem performancekunstens mange udtryksformer. tærkt lærerteam på Performancelinjen
Flakkebjerg Efterskole er et alsidigt efterskoletilbud, der med sine 6 forskellige linjer tilbyder undervisning til elever i et bredt interessefelt – lige fra kunst og medier til krop og sundhed. Efterskolen er for tiden i gang med at optage de sidste elever til skoleåret 2014/15, og i år sætter de særligt fokus på at tiltrække flere elever til deres performancelinje.

Med ansættelse af en ny lærer, Andreas Heuck Steinicke, byder skolen på et topprofessionelt og engageret lærerteam. I samarbejde med performativ dans- og engelsk litteraturuddannede Sascha Vogel skaber de en undervisningsform, der på én gang stiller skarp på den enkelte elevs potentialer og samtidig vender blikket ud mod samfundet. Alt sammen efter en filosofi om, at kvaliteten af læringen styrkes, når krop og sanser bruges som led i erkendelsen.

Undervisning til bevidste samfundsborgere
På Performancelinjen handler det om at blive bevidste. Bevidste om hvor i tilværelsen, tingene kunne være anderledes. Skolen ønsker at gøre eleverne opmærksomme på, hvordan vi alt for ofte kommer til at flyde med i hverdagens faste rammer uden at still spørgsmål til, om tingene kunne være anderledes. Det er netop et af målene med undervisningen, ikke kun på Performancelinjen, men på hele Flakkebjerg Efterskole generelt: at udfordre eleverne til at stille spørgsmål ved verden omkring os.

Når uddannelse af krop og hoved går hånd i hånd
På Performancelinjen arbejder eleverne med tendenser i scenekunsten, både historisk og nutidigt. Ved at undersøge hvordan performancekunsten kan bruges til at sætte samtidens samfund til debat, opmuntres eleverne til at gøre det samme – at bruge samspillet mellem krop og hoved til at skabe performances, der stiller ting til debat. Eleverne rustes til at forholde sig til gamle tankemønstre, kulturelle konflikter og andre uretfærdigheder i samfundet, og på den måde bliver undervisningen inden for skolens vægge relevant for verdenen udenfor.

Som Andreas Heuck Steinicke formulerer det: " Med Performancelinjen får eleverne muligheden for at se verden på hovedet. Vi er fri af det rationelle og har en helt unik mulighed for at udfordre det, som vi alle kan se. Vi stiller spørgsmål og danner os vores egen mening gennem kroppen og æstetikken.".

Læg vejen forbi www.flakkebjergefterskole.dk og læs nærmere om tilmeldingen.

Læs mere her

tags: uddannelse, kunst, undervisning, ansættelse, 2014, efterskole,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar