Et nyt netværk af eksperter skal på tværs af landegrænser udveksle erfaringer for at styrke fremtidens ingeniøruddannelser. Startskuddet lyder i denne uge under et internationalt arrangement på Aalborg Universitet.
Den avancerede tekniske viden, unge ingeniørstuderende tager til sig gennem deres uddannelse, er resultatet af mange års erfaringer og forskningsresultater men når det handler om, hvordan man opbygger og kvalitetssikrer selve uddannelsen, ser billedet anderledes ud.
– Det er nødvendigt, at ingeniøruddannelser udvikles på grundlag af viden og facts frem for tro og tilfældigheder, og studiernes opbygning er i sig selv et vigtigt forskningsområde. Derfor er det væsentligt at få organiseret dette nye forskningsfelt på både nationalt, europæisk og globalt niveau, forklarer professor Anette Kolmos fra Aalborg Universitet, der er leder af en ny international arbejdsgruppe, der ser dagens lys ved et arrangement i Aalborg i denne uge.
– USA har gennem lang tid være foran på dette felt, idet deres National Science Foundation for flere år siden etablerede et forskningsprogram, der understøtter tværinstitutionelle forskningscentre og forskningsprojekter. Betingelserne i Europa ser lidt anderledes ud, men ved at etablere en europæisk arbejdsgruppe får vi nu en organisation, der formelt kan skabe netværk mellem de forskere, der undersøger ingeniøruddannelser. Og dem er der faktisk en del af, fortæller Annette Kolmos.
Den nye arbejdsgruppe under SEFI (European Society for Engineering Education) dannes ved et arrangement på Aalborg Universitet den 5.–6. februar for en nyetableret working group i SEFI (European Society for Engineering Education). Gruppen for den såkaldte Engineering Education Research får 40 deltagere fra 15 europæiske lande, og under seminaret i Aalborg skal de mange forskere udvikle arbejdsplaner for etablering af nye forskningsprofiler og nye forskningsprojekter, europæisk ph.d.–træning og etablering af ph.d.–programmer samt strategier for funding.
I forlængelse af seminaret vil der være tiltrædelsesforelæsning af Erik de Graaff, der er blevet udnævnt som adjungeret professor ved UNESCO Chair for Problem Based Learning in Engineering Education.
Yderligere oplysninger:
Professor Anette Kolmos, Institut for Samfundsudvikling og Planlægning, AAU, tlf. 99 40 83 07, mobil 20 20 42 08
Hent foto af Anette Kolmos på http://presse.aau.dk/nyheder/4018389 (fotograf: Kristian Hegner Reinau, AAU)
Det indledende seminar finder sted på Fibigerstræde 10 (rum 007 og 009), Aalborg, den 5. og 6. februar
Læs mere her
tags: USA, euro, Europa, uddannelse, Aalborg, Aalborg Universitet, UNESCO, Europe, strategi, organisation, ingeniøruddannelse, AAU, studerende, sprog, forskningsresultat, forskningsprojekt,
Ingen kommentarer:
Send en kommentar